zaterdag 29 november 2008

Rascacielos

Volgende week maandag zal ik eindelijk kunnen beginnen met écht zelf les te geven in de bibliotheek van CDE. Wegens het volstrekt normale organisatorische geklungel van mijn medewerkers in de bib zijn mijn klasjes nog niet helemaal gevuld geraakt, en zal dat voor wat verwarring zorgen maandag. Foto's over deze activiteiten zullen spoedig op het wereldwijde web gegooid worden.
Toen ik interviews afnam met de studenten-in-spé viel er me iets heel hard op: ik had een mooi en duidelijk uurrooster op tafel liggen, en verwees ernaar om aan hen uit te leggen wanneer de lessen zouden beginnen en wanneer ze zouden eindigen. Velen onder hen hadden moeite met het rooster te begrijpen. Ik moest het vaak met hand en tand uitleggen.
Waar het exact misloopt in de Paraguayaanse scholen weet ik niet, maar dat het voor verbetering vatbaar is is duidelijk. Men is hier dol op het uitdelen van diploma's allerhande. Bij quasi elke kleine of grote verwezenlijking van iemand wordt er een 'certificado' gegeven - geldt ook voor peuters. Tevens strooit men hier lustig met titels rond. Zoals bijvoorbeeld 'licenciado, doctor, abogado, ingeniero,...' Als men iemand aanspreekt (of zichzelf voorstelt) is dat vaak met die titel, iets dat -voor een Belg- bijna verwaand overkomt. Vaak zijn die diploma's ook niet zo hard te bekomen, en is het meer een kwestie van gedurende enkele jaren geld te pompen in een van de vele kleine universiteiten die er zijn om te slagen.


----------


Het is reeds al een paar dagen zomer! Momenteel is het 25 graden Celsius met 50%vochtigheidsgraad. Dit schrijf ik om tien uur in de morgen. De temperatuur zal met gemak boven de 32 graden stijgen. Vooral januari zal puffen worden. Mensen met een zweetfobie kunnen Paraguay beter vermijden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Estimado Señor Profesor Lorenzo, als dat dan toch zo gemakkelijk is om in P. een diploma en titel te behalen, zou je dan niet overwegen om daar enkele jaren te "studeren"? Hier op Tenerife werken vele Zuid-Am. dokters en advokaten, waarvan wij ons echt afvragen of die het intellect en de capaciteiten wel hadden en hebben om die titel te verdienen...
En blijkbaar wordt die hun diploma hier zonder veel poespas gehomologeerd, zodat zij hier kunnen werken! Belgische dokters, verpleegsters en andere beroepen daarentegen, moeten hier terug examens afleggen om hun kennis te bewijzen !!!
En voor volgende week: Manos a la obra! (aan de slag! oftewel: Handen uit de mouwen!) Abrazos de tus padres.

Jill zei

Hier in Hoogstraten (en Peulis) hebben we al een serieus sneeuwtapijt gehad!

Hoe zit het met je missie Alejandra?

Ik (Jill) vind Alejandra ook een heel mooi meisje!


Vele groetjes

Jill en Filip