zaterdag 8 november 2008

Quiero hacer contigo lo que la primavera hace con los cerezos

De titel is een stukje uit een gedicht van Pablo Neruda, een Chileense poëet.

----------

Afgelopen weken ettelijke keren geïnterviewd geweest, voornamelijk door radiostations, maar ook door een regionale televisiezender. Waarschijnlijk wordt dat gesprek volgende week* uitgezonden. "Waarom houden die Paraguayen zich bezig met jou te interviewen?" vraagt u zich misschien af. Terecht! Mijn Europese uiterlijk en mijn activiteiten in de bibliotheek zijn de meest logische verklaringen.
Veel doet het me niet, die aandacht.


*De televisiecrew zei me dat het al op 7/11 zou zijn, maar zoals ik dat inmiddels gewend ben zit er nogal wat speling op uren en data.

----------


Het lukt me zeer goed om een bovengemiddelde appreciatie op te brengen voor de zonneschijn en de andere pracht die Paraguay te bieden heeft. De zon staat elke dag een beetje hoger, en spoedig zal het zomer worden. Maar nu is het nog lente, is de temperatuur nog doenbaar, is het leuk om de natuur te zien veranderen. Ik vertaal het Nederlandse woord 'zonnebaden' letterlijk naar het Spaans om te beschrijven wat ik aan het doen ben als ik in de zon ga liggen. 'Bañar en el sol', dus. (Juist gezegd is het 'Tomar sol'.)

Spaans spreken gaat soms vlot, soms sukkelend. Wat me een beetje tegensteekt is dat ik het Spaans nog niet goed genoeg kan hanteren om woordspelingen te maken, complexe en abstracte dingen uit te drukken en me -algemeen gezegd- te amuseren door de taal te spreken. Dit in tegenstelling tot Nederlands of Engels.

----------

Om deze korte blogpost te besluiten, nog een 'pedacito' ('stukje', als van een taart) Neruda:

Déjame que te hable también con tu silencio
claro como una lámpara, simple como un anillo.
Eres como la noche, callada y constelada.
Tu silencio es de estrella, tan lejano y sencillo



Die Pablo toch! Waar haalde hij het?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

lieve Laurens, wil je nu eindelijk eens stoppen met dat geheimzinnige gedoe en licht een tipje van de sluier op WIE bedoeld is met je huidige titel en de vorige!!!
Lo que es importante, no es lo que uno dice, pero lo que el otro percibe... (Anonimo pero profundo)
Denk daar maar eens over na...!
Wil je je interview opnemen als het uitgezonden wordt, indien dat mogelijk is? Evt. per internet doorsturen met You-tube of zo?
Wij willen je wel eens enkele zinnen Spaans horen praten!
Het verheugt ons hart dat jij geniet van de lente in P. Vandaag bezochten wij een Féria Artesanal met Bert en Lia en hebben we met Paraguayanen een klapke geslagen en ze vroegen natuurlijk wat jij van hun land vond. Raad wat we gezegd hebben...
Saludos con mucho cariño, mam en pap

Anoniem zei

jij bent gewoon een attractie geworden voor de Paraguayanen, jongeman! gekend als "de knappe Europeaan, je weet wel, die van de bib die lichte gelijkenissen vertoont met de getalenteerde acteurs Willem Defoe en JC van Damme"

Anoniem zei

Waar Neruda zijn mosterd haalde? Dat wil je niet weten, man! Het enige dat ik kan zeggen zijn de woorden 'dierentuin' en 'klapsigaar'. Zoek het zelf maar uit, misschien staat er wel een ontluisterende biografie van de arme man in de bib

Anoniem zei

Het zijn alleen grote geesten, zoals Jij, Jaro Alva, die de belangrijke verbanden zien, tussen deze commentaren, mijn posts en de staat der dingen in deze wereld.
Dat er, in dit licht, nog mensen zijn die denken dat de verkiezing van Obama iets gaat veranderen, is ontluisterend en tekenend voor het rad dat velen voor de ogen draait.

Anoniem zei

Hola Laurens!
Weet je wat je gemist hebt als rasechte Belg en stripfanaat? De 50ste verjaardag van de Smurfen! Jongens toch, overal komen ze je oren en ogen rondsmurfen! De gelegenheidsmarketing heeft er ook een ferme vette kluif aan! Zo kan je nu bijv. Delacre koekjes kopen, verpakt in een blikken trommel, bedrukt met de volledige smurfen populatie. Ook krijg je bij Delhaize voor elke aankoopschijf van 12 EUR een pakje smurfenstickers. Je koopwaar krijg je er als bonus bovenop. Geweldig toch, op zulke momenten voel je je fier als inwoner van België. Tot zover een typisch Belgisch tafereeltje, kwestie van de voeling met het grijze en druilerige vaderland niet volledig te verliezen. Groetjes van de Vastenaekens uit Mechelen