dinsdag 18 november 2008

Paseos a Foz do Iguaçu

Afgelopen dagen ben ik op eigen houtje enkele keren naar de Braziliaanse zusterstad van Ciudad Del Este geweest, genaamd Foz do Iguaçu. Bedoeling was om daar Engelse cursussen te kopen, iets wat (natuurlijk) niet kan in CDE. In 'mijn' stad is het zo dat er veel van hetzelfde is, maar weinig uiteenlopende soorten producten. Dat geldt niet voor Foz, waar ze wél vanalles hebben. Het verschil tussen deze twee steden, hoewel op nauwelijks enkele kilometers van elkaar gesitueerd, is immens. Van het ogenblik dat je de Puente de Amistad oversteekt kom je in een beetje een andere wereld. Een wereld die wat meer lijkt op Europa of Amerika. Wat ik in elk geval nu al doorheb is dat er tussen bijvoorbeeld Brazilië/Argentinië en Paraguay een grote kloof gaapt qua ontwikkeling.

Foz.


Hieronder de grootste winkelstraat van Foz, de Avenida do Brazil.


Het moet gezegd: ik raak meer en meer gecharmeerd door het Portugees (wat ze in Brazilië spreken). Portugees lezen is niet heel moeilijk als je Spaans kent. Spreken is een ander paar mouwen, maar louter vanuit een 'passief' standpunt vind ik het een fijn taaltje.


Mijn dagen zijn nogal a-ritmisch, wegens geen vast dagschema en veel verschillende activiteiten. Maar dat vind ik wel fijn. Druk is het niet, en ik heb ruimschoots de tijd om deze blogpost te schrijven.

Afgelopen weekend naar het verjaardagsfeestje van Raúl geweest, lief van Karla. Dat was fijn.


Karla, ik en Teresa. Eerstgenoemde woonde tot voor kort dicht bij me in de buurt, maar zoals gebruikelijk is met haar organisatie (Rotary Club) verandert ze in het jaar enkele keren van gezin. Nu woont ze in de rijkste buurt van CDE, in een gezin met hun eigen paardenranch en zo.


Mijn sociale leven hier zou ik zonder meer beschrijven als bevredigend, hoewel ik niet zo vaak uitga (naar discotheken). Er op uit trekken, vooral 's avonds, heeft sowieso nogal wat voeten in de aarde. Daarbovenop is uitgaan -zelfs in Paraguay- niet goedkoop. Ik begrijp niet goed hoe de Paraguayaanse jongeren het doen om hun uitgaansleven te financieren.

----------

Momenteel ben ik aan het afzien om foto's te uploaden. De verrekte internetverbindingen zijn zo instabiel en traag dat het een heel karwei is. Ik denk dat ik het nu ga laten voor wat het is. Da-aag.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

mijn iq is gehalveerd door het lezen van deze woorden en vervijfvoudigd door het bekijken van de foto's!

Anoniem zei

En nu PAP aan het woord! Ja Laurens, nu heb je je "versproken" hé man! Als jij "ruimschoots de tijd hebt om de blogpost te schrijven", dan verwacht ik iets meer informatie en communicatie dan slechts om de week een kort stukje! :-))))))
Overigens, je ziet er stralend uit, vooral tussen dat vrouwvolk ;-)))))
Pap