donderdag 4 december 2008

Siempre hay una primera vez

Na mijn gsm aan de overvallers gegeven te hebben dacht ik "is het zo al niet genoeg, jongens?", en greep ik de pols van de kerel met het pistool vast om hem te doen inzien dat ik mijn portefeuille niet wou afstaan. Héél hard dacht ik daar niet bij na, dat kan ook niet, in die enkele momenten dat zoiets gebeurt. Zoals toen ik voor de eerste keer werd bestolen -hoewel toen minder spectaculair- kan ik bewondering opbrengen voor de professionaliteit van de overval. Gedurfd ook, want in volle dag en in een vrij drukke straat. Niet eens zo ver (250m) van mijn huis.
Het is een gekend fenomeen: 2 dieven op een motorfiets. Ik was dus vrij argeloos aan het wandelen over een straat die ik al honderden keren heb bewandeld, toen een kerel van een motorfiets sprong, maar me toesnelde en iets schreeuwde in de zin van "¡Dame tu celular!" ("Geef me je gsm!"). Nadat ik die wat aarzelend had gegeven vroeg hij me -op vrij onbeleefde wijze, moet ik eraan toevoegen- mijn portefeuille. Zonder een welomlijnd idee te hebben van wat ik daarna zou kunnen doen begeleidde ik de hand van de kerel met het geweer weg van mijn borst, gebarend van "neen, de gsm is al genoeg." Zij moeten ook zoiets gedacht hebben, want na wat getreuzel sprong de dief weer op de motor, en verdwenen ze in de door de zon blankstaande straten van Paraguay.


----------

Tot dusver heb ik nog maar één cultuurschokje opgelopen: de aanleiding was de houding van de familie van mijn ex-vriendinnetje Alejandra naar mij toe. Die houding valt eufemistisch te omschrijven als 'afwijzend'. Alejandra miste de financiële zelfstandigheid en emotionele souplesse om in te gaan tegen de externe krachten die een relatie niet genegen waren. Om volstrekt onbegrijpelijke redenen overigens, ik was zo voornaam als menselijk mogelijk, en maakte geen punt van de verschillen in levensvisie die er waren tussen Alejandra (haar familie) en mij. Vandaar de 'cultuurschock'. Voor mij is het niets nieuws, maar het blijft een jammerlijke vaststelling: dat mooie dingen als liefde, een open geest en levensgenot gefnuikt kunnen worden door een starre en religieus geïnspireerde levenshouding.
Van mijn kant had ik niet meer kunnen doen om de relatie levensvatbaar te houden. Het was in elk geval de moeite waard om het eens geprobeerd te hebben - hoe kort het ook moge geweest zijn. "He probado."

----------


Maar er is ook toffer nieuws! Ik ben begonnen met mijn eigen lesjes Engels en Tekenen te onderwijzen. Dat valt opperbest mee. Daar ik ben begonnen van nul -zonder enige veronderstelling van voorkennis- is het lesgeven niet zo moeilijk.
Op deze eigenste moment is Tami samen met een klasgenote Engelse grammatica aan het afhaspelen voor mijn neus omdat ze een examen hebben binnen enkele uren. Regelmatig vraagt ze me iets, en ik moet bekennen dat de complexere grammatica uitleggen niet eenvoudig is.

In het weekend enkele foto's! Misschien! ;)



Daaaag!

5 opmerkingen:

r zei

Oh my god! Wij zitten hier naar jack bauer te kijken, terwijl de echte held in Paraguay, watchmen-gewijs, de snodaards lik op stuk geeft!

Over Alejandra: uiteraard wens ik je jouw SK toe, maar als de zee te diep is, vermag zelfs het grootste hart maar weinig.

Over de lessen: blijven gaan! Zelfs wanneer slechts één triljartste van jouw kennis en genialiteit kan overvloeien in de Paraguayaanse hoofdjes, verdubbelt het land zijn GDP binnen de vier jaar! Hoera, hoera!

Anoniem zei

Ja Flor, das de spirit man, ge hebt het geprobeerd, nu op naar het volgende! Ik bewonder uw relativeringsvermogen en wens u een prachtige nieuwe vlam toe die missch iets ruimdenkender is!

Anoniem zei

Verdorie Laurens, is me dat even schrikken: overvallen door kerels met een revolver! Jij schrijft daar nogal over alsof het een faits-divers is dat je al tien keer meegemaakt hebt... Voor hetzelfde geld hadden ze je met kogels doorzeefd! Was het de GSM van Tami of die van jou? ZOU JE NIET BETER EEN PEPPERSPRAY AANSCHAFFEN GINDER? Vraag aub raad aan je gastmoeder wat je moet doen om dit in de toekomst te voorkomen !! Wij willen je graag heelhuids zien terugkomen hoor!
Wat Alejandra betreft, we hadden het al voelen aankomen, maar niet getreurd: de ware zal wel komen!
Zitten er geen leuke meisjes tussen je leerlingen???
Que tengas cuidado, hijo! Por favor!

Anoniem zei

Sterk voorval Laurens !
Zoud ge u niet beter een kogelvrij vest aanschaffen ???

Hier te koop vanaf 350 USD:
http://www.bulletproofme.com/ProMAX_Vests.shtml

Greets,
Michaël :-)

Fluppe zei

straf verhaal ... Ik weet niet of die gasten gewoon zijn om tegengesproken te worden maar voor zelfde geld hadden ze wat lood in uw lijf geschoten :s

Allejandra ..vind het spijtig voor u!:p
Moest ik een dochter of zoon hebben (moeilijk in te beelden)... eerlijk gezegd.. ik zou ook proberen mijn zeg te hebben in de partnerkeuze van mijn nageslacht... hoe not-done dat eigenlijk ook is... en als ze daar zo bekrompen zijn dat ze u niet willen als ideale schoonzoon :(