woensdag 17 december 2008

Mensajes cortos

Het lesgeven staat me aan. Een leerling zei me dat mijn lessen ´bijzonder intenstief´ zijn, terwijl er een inspanningszweetdruppel over zijn voorhoofd droop. Dat beschouwde ik als een compliment

----------

Een volstrekt verroeste auto zien rondrijden. Het oversteeg mijn verbeelding dat dat wrak nog rijden kon. (Aan een slakkengang, maar dan nog.)

----------

Zusje is al vertrokken naar Alverdi, dorp in het binnenland van Paraguay waar mijn gastmoeder is opgegroeid. Binnen een week zullen Graciela en ik haar vervoegen, om er met hun familie de feesten te vieren. Lange en hobbelige reis. Ben benieuwd. Terug 2 januari.

----------

Leerlinge schreef op het bord tussen twee lessen door (in het Engels) ´de leerkracht Engels is mooi´, met daaronder haar naam en telefoonnummer.

----------

Afgelopen weekend overvielen vijf als kerstman verklede criminelen een discotheek in Asunción. De buit was 29 miljoen Guaranies.

----------

Het is prachtig zomerweer in Paraguay. Momenteel 35 graden Celsius. Een beetje wolkjes. In Alverdi zal het nog veel warmer zijn.

----------

Overmorgen foto´s van een lesgevende Laurens.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij kunnen ons voorstellen dat jij een beetje "slavendrijver" moet zijn bij het lesgeven, aangezien je ons verteld hebt dat zelfs een eenvoudige vervoeging zoals: "I have, you have, he has, we have, they have", na veel rampetampen nog niet in hun Paraguayaanse hoofdjes geraakt...
Ben je er nu al achter WELKE leerlinge dat compliment aan jouw adres op het bord gepend heeft??? Een 60-jarige besnorde oma of een 20-jarige exotische zwartharige deerne? Wel van enig belang, zou ik zo zeggen, vooraleer je haar tel.nr. draait!
p.s. wij zijn allang blij dat die overvallende "kerstmannen" het niet op jouw guaranies gemunt hadden, gewapenderwijs. Een béétje rechtvaardigheid mag er in deze kersttijd wel heersen: IEDEREEN slechts één keer een revolver tegen zijn borst krijgen in zijn leven is wel genoeg. Maak vooral véééééél foto's van alles wat je ziet op je trip naar Alverdi: verroeste auto's, kolibri's, reuzeninsecten, landschappen, mensen en kerstlampjes in palmbomen! Feliz navidad, hijo!

Anoniem zei

Ja Flor, dat rampetampen, hoe zit het daar nu mee?

Anoniem zei

Oei oei, ik had al een vaag vermoeden dat het woord "rampetampen" niet geheel juist gekozen was en toen ik Fredje zijn reactie las, ben ik het gauw gaan opzoeken in de Van Dale... Nochtans vind ik dit woord qua klank zeer geschikt in de zin dat ik het wou bedoelen... Sorry Laurens, 't zal zijn dat al dat spaans in mijn hoofd mijn nederlands een beetje vertroebelt! mama

r zei

Florian, hier in het Oosten, of midden, zo u wil, van Europa, is het géén 35 graden. Wij kunnen dus niet op onze luie krent zitten in de schaduw van een kauwgomballenboom terwijl de arme stumpers het Amerikaanse volkslied in hun arme hoofdje en uit hun schorre keeltje persen.
Wij moeten ons eigen hoofd erbij houden, of onze werkgever gaat failliet. In een land dat al zo ver is, heb je die zorgen niet natuurlijk.
Wat ik wil zeggen: wij hebben ook geen huishoudster, en toch slaag ik erin om quasi dagelijks kond te doen van mijn (en ons) wedervaren.

Elke dag opnieuw de teleurstelling van weer geen nieuws van jou is teveel! Ik eis dan ook meer, en beter.

Verzin desnoods wat, dat verhaaltje over die Alejandra vond ik al een goed begin.