dinsdag 23 december 2008

'El matrimonio es la principal causa de divorcio.'

Zoals Groucho Marx ooit liet optekenen.

Ik zal nog een paar dagen langer in CDE blijven, want de gezondheidstoestand van mijn gastzusje, die samen met haar moeder in Asunción zit, is te wankel om te reizen. Het arme kind had een meningitis opgelopen. Niet dat ze er erg aan toe is, ze is reeds aan de beterhand. Meer uit voorzorg dan wat anders moet ze nog enkele dagen in de hoofdstad blijven. De situatie is dus dat ik nu alleen in het huis ben, terwijl de rest van mijn familie en de huishoudster, Oli, in Asunción zitten. Enkel het hondje Lasy houdt me gezelschap. Ik heb er alleszins geen probleem mee om enkele dagen alleen te zijn!


----------

Hieronder enkele van mijn 'alumnos', ofte 'leerlingen'. Met enige regelmaat organiseer ik een toets, kwestie van hen trachten te motiveren om te leren. Dat haalt weinig uit, zo heb ik vandaag weer mogen merken. Ik heb weinig klachten over het lesgeven, maar hun inspanningsniveau zou wel wat hoger mogen zijn. Ik heb al gedreigd met het niet geven van een certificado (zie enkele posts geleden) als ik zie dat iemand er te hard zijn broek aan veegt. Elke les opnieuw zaag ik enkele minuten vol om hen duidelijk te maken dat een taal leren meer inhoudt dan aanwezig te zijn in de les.

Over talen leren gesproken, ik ben vaak ontevreden over mijn toepassingsvermogen van het Spaans. Dat lijkt er soms dagelijks op achteruit te gaan. Ik weet niet goed waarom. Misschien is het gewoon dommigheid van mijn kant: ik maak toch o zo vaak opnieuw en opnieuw dezelfde fouten, vaak gerelateerd met het geslacht van de woorden.

Weer over het lesgeven: deze foto´s zijn genomen in de bibliotheek. Normaal gezien geef ik les in een gebouw ernaast, maar wegens een diefstallenplaag gaat dat (tijdelijk) niet meer.


Het ultieme bewijs dat ik niet niets doe in Paraguay.


Groep 'B'. Leuke knulletejs!


Twee Paraguayaanse meisjes, Maria en Andrea.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij is dat een les Spaans meet leeftijdsgenoten en heb je iemand betaalt om een foto te trekken als je vooraan staat. Dat of een psychologisch experiment want die twee mensen achter het glas lijken rake observaties te maken.

Anoniem zei

HAHA dat meisje dat ligt te slapen had ik nog niet gezien. Geen gezag? Of is dit weer een leuke grap van je? nee nu geef geef je teveel credit.Alleszins, no certificado for her!

Anoniem zei

Ha Laurens! Leuk die kiekjes! Ik kan op het bord zien dat je over voedsel aan het lesgeven was: to eat=comer, vegetables=verduras, meat=carne, dessert=postre. En het is duidelijk jouw handschrift, dus Tim: dat lesgeven is NIET fake!! Het meisje dat daar volgens Tim ligt te slapen, ligt volgens mij te huilen, omdat je haar zo hard hebt aangepakt!! Zie de grijnslachen op de gezichten van je leerlingen... Foeifoei, Laurens, niet té streng zijn hé. Wie heeft er ons destijds opgebiecht dat hij boven op zijn kamer uren zat te tekenen i.p.v. (o.a.engels) te leren?
Wat je spaans betreft, het geslacht v.d. woorden is nog niet het ergste: als jij je vervoegingen en tijden en het gebruik van estar en ser en por en para al kent, sta je al veel verder dan wij! Wees niet strenger voor jezelf dan voor je leerlingen.
Wat ons opvalt is, dat jullie allemaal lange broeken dragen terwijl je zegt dat het daar 40° is overdag...
Wat heeft die titel van je stukje in godsnaam te maken met de inhoud??? Prettige kerstdagen en alvast een goed begin voor 2009 in Alverdi! Ten cuidado cuando viajas a Asunción!

Anoniem zei

good job.. het meest nobele beroep van leraar zal je hopelijk vervullen met warme gevoelens..

vrolijk kerstfeest en een geweldig eindejaar.. moge 2009 eentje worden om te onthouden..

Anoniem zei

Ziet dat nu,
Die man straalt.. dat doet deugd..
genieten!!!
meer foto's aub

Anoniem zei

Waaaaaar ben je?? Toch niet weer overvallen?