donderdag 16 oktober 2008

Picaduras

Morgen transfereer ik van job -ik had ook gewoon 'verander' kunnen schrijven, maar ik hou het graag moeilijk. Met een beetje geluk zal ik vanaf morgen veel voldoening halen uit het lesgeven aan Paraguayos in de bibliotheek van Ciudad Del Este. De exacte invulling van dat lesgeven is nog niet helemaal bepaald, maar Engels onderwijzen en teken/schildercursussen geven lijken de meest voor de hand liggende dingen. Voor zover ik weet hebben Paraguayanen niet zo veel interesse in het leren van Frans of Nederlands. Doorgaans vindt men de Franse taal bijzonder schattig, maar niet het bestuderen waard. De taal "Nederlands" uitgelegd krijgen is een lastig karwei. Geen hond die er al ooit van heeft gehoord, of het heeft gehoord.
Meer info in de volgende update.
(De bibliotheek is trouwens minuscuul als je denkt aan het aantal inwoners van Ciudad Del Este. Aangezien de gemeente de bibliotheek beheert zal ik nog steeds werknemer zijn van de gemeente, met alle prerogatieven die daaraan verbonden zijn: absoluut geen.)

-----------

Eigenlijk heb ik weinig te vertellen daar ik geveld was door een griepje. De afgelopen dagen vooral in mijn bed liggen woelen. Het vreette een beetje aan mijn moraal, moet ik toegeven. Ik ben nog niet helemaal hersteld, maar hopelijk al fit genoeg om me te smijten in mijn nieuwe vrijwilligerswerk.

----------

De titel van deze post is 'Muggenbeten'. Helaas heb ik hier meer last van muggenbulten. (Huidzone rond een beet die bijzonder dik staat.) Mijn lichaam is de Paraguayaanse mug duidelijk nog niet gewoon. Het aantal insecten dat beangstigende proporties heeft of vre-se-lijk irritante geluiden maakt is niet te tellen.

-----------

Gisteren speelde Paraguay tegen Peru, hekkensluiter van de voorrondes voor het wereldkampioenschap voetbal in 2010 in Zuid-Afrika, en won met 1-0. Voetbal is een zaak van nationaal belang in Paraguay, en het enthousiasme voor de nationale ploeg is elke keer opnieuw bijzonder groot. Met z'n 6 miljoen inwoners heeft Paraguay dan ook iets om trots op te zijn: een nationale ploeg die het momenteel beter doet dan eender welk ander Zuid-Amerikaans land (waaronder Brazilie en Argentinie). Onze arme hond ziet af van het geknal van het vuurwerk na een overwinning van Paraguay.

----------

Laatste puntje: elektriciteit. Dat is een bijzonder onstabiel gegeven in dit land. Ik herinner me nog heel goed de eerste keer dat ik hier een douche nam en toen ik, helemaal nat, de douchekraan vastgreep geelektrocuteerd werd. Om de haverklap zijn er stroompannes en dat zal er niet beter op worden nu het warme weer aanbreekt, omdat het elektriciteitsverbruik dan veel hoger ligt (ventilatoren en airco). Maar jongens toch, de elektrische schokken die ik hier al heb gehad! Voor zover ik er iets van afweet is er een groot gebrek aan aarding, en vormt mijn lichaam vaker dan me lief is een geleider voor een flink pak Volt.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hola Mr.Volt! Ik zie je daar al staan met je haar steil omhoog in pieken, telkens je "geëlektrocuteerd" wordt! Van harte proficiat met je nieuwe lesgeefjob in de minUscule bib van je stad. Jammer dat wij niet wisten dat je nog de hele dag "thuis" was door de griep, we hadden kunnen bellen om je wat op te monteren...
Tegen de muggenbeten: DEET kopen, man, of produkten met DEET erin!!! Dat hèbben ze daar toch zeker! En oorstoppen insteken tegen het gezoem! Of denk je dat er een markt is voor papa om een importzaak te beginnen in muggenramen? De hele dag en nacht met een klamboe rond je gedrapeerd lopen (gelijk een burka) is natuurlijk ook een optie... Veel succes met het lesgeven! je grote fans mam en pap

Anoniem zei

Ik zal je mijn onderwijsdiploma opsturen. Dan wordt het nog gebruikt.
Dat vind ik toch mooi van je, dat je met je talenten anderen wilt helpen.
mooi zo...
ongetwijfeld is dat ook een enorme "babe magnet" professor Vastenaeken...
xje

tinevaneyken zei

Laurens! Zo spannend allemaal! dat ziek zijn is wel kak, maar je bent al beter lees ik! en echt toeval, ik leer net op school over Elektro-kak enzo.. maar we zijn nog niet geëlektrocuteerd, jammer!

groetjes uit het ijskoude, saaie belgie!

x

Anoniem zei

Lorenzo,
Ik lees hier met plezier uw wedervaren in het verre Paraguay.
Hopelijk kan je die mensen daar goed helpen en intellectueel-artistiek verlichten.
Het lijkt me dat je daar goed zit. Ze hebben toch alle nutsvoorzieningen, ookal werken ze niet altijd.

Geniet nog van je verblijf daar.
groetjes
Hannes

P.s. Beste atheist, zonder de Jezuiten zat je daar nu honger te lijden (halve waarheden zijn ook waarheden)

Fluppe zei

Misschien moet ik is afkomen en die mannekes wa lessen elentriek geven ik zal ze opleiden tot professionele bachelors :p .

Mijn beroepsernst gebiedt mij u immers te verbeteren. Uw lichaam vormt geen geleider voor een pak volt maar een pak Ampere (stroomsterkte).
Spanning staat (in dit geval) immers over je lichaam (grondpotentiaal en de kraan) en geeft aanleiding tot het vloeien van een een bepaalde stroomsterkte door je lichaam (ampère).

Een pak is trouwens relatief ... laat ons zeggen dat je zeker niet meer dan 10 miliampere (0.01 A) door je lijf hebt gekregen... anders kon je die kraan niet meer loslaten (spieren verkrampen)...
Vanaf 20 milis zou er misschien zelfs geen sprake meer zijn van laurens.. vandaar dat in deftige huisinstallaties een differentieel van 0.03a moet staan

Tot zover de eerste les basiselektriciteit.... Knappe studentjes mogen altijd bijles vragen:p