woensdag 22 oktober 2008

Irse de picos pardos

Vanaf begin December zal ik beginnen met lesgeven. In hoofdzaak zal dat Engels zijn, aangevuld met een beetje tekencursussen. Ik heb dus een dikke maand de tijd om naar mijn beste inzicht een cursus voor 3 maanden in elkaar te flansen die hopelijk het niveau van mijn toekomstige leerlingen behoorlijk de hoogte in zal jagen. Een bemoeilijkende factor is natuurlijk het volledige gebrek aan middelen. Lees: geld.
Niets dat onoverkomelijk is, echter.
Ik corrigeer me eventjes, vanaf de eerste dag heb ik al lesgegeven (iets waar ik me niet op had voorzien), zij het dan meer als mede-leerkracht van een 16-jarig Paraguayaans meisje dat zo vriendelijk is haar tijd te besteden aan het onderwijzen van haar landgenoten. Vlak daarna viel de eer me te beurt om een "clase de dibujo y pintura" te geven, omdat de normale onderwijzer niet was komen opdagen. Typisch Paraguayaans. Dat was op zijn minst uitdagend te noemen, aangezien mijn kennis van het Spaans nog niet reikt tot de terminologie van het tekenen en schilderen.

Wat ik dus eigenlijk bedoelde met "vanaf begin December zal ik beginnen lesgeven" is dat ik vanaf dan mijn eigen cursussen zal geven. Zoals wel vaker zie ik dat vrij veel dingen er behoorlijk inefficient aan toegaan, en heb ik de neiging de structuur te willen verbeteren. Om geen mensen tegen de borst te stoten ga ik dan ook niet zitten zagen over de huidige manier dat het er aan toe gaat, maar een maandje wachten en dan mijn eigen zin doen, ttz (het is te zeggen) lesgeven op de manier de me het meest aangewezen lijkt. (Ik denk eraan om -wegens de grote vraag- bepaalde vereisten op te stellen voor de leerlingen, zoals bijvoorbeeld: ouder dan 16, vrouwelijk en aantrekkelijk. Haha.)

In tussentijd ga ik me dus bezighouden met het assisteren van de lopende cursussen en eindelijk terug wat meer beginnen sporten, want mijn lichaam lijkt nu pas terug hersteld te zijn van die griep - of wat het ook was.

Momenteel ben ik wat geirriteerd omdat het me niet lukt op beknopte wijze in het Spaans de tweede wereldoorlog uit te leggen aan de huishoudster, Oli genaamd. Maar vergis u niet, pientere lezer, ik denk dat het lesgeven me zal jeunen. Reeds heb ik een grote appreciatie gevoeld vanwege de Paraguayanen, en dat stemt me blij. Het voelt fijn aan om andere mensen te kunnen helpen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Enhorabuena hijo! Heel fijn dat je nu al kan assisteren bij het lesgeven en dat je de tijd hebt om zelf een goede cursus samen te stellen!!We zijn trots op je want we weten dat je dat héél goed zal doen, zowel de Engelse lessen als de tekenlessen. Het zal geen probleem zijn op het internet gauw wat typische teken- en schilderterminologie op te snorren. Als het fijn aanvoelt om andere mensen te kunnen helpen, hewel, DAT is pas vrijwilligerswerk!!! un gran beso de tus padres
p.s. staat er op jouw keyboard geen trema? Inefficiënt, geïrriteerd, enz.

Anoniem zei

Hola amigo, zou je zou vriendelijk willen zijn de titel 'Irse de picos pardos' voor ons te vertalen? We hebben het proberen op te zoeken, maar vinden het niet... gracias!

Anoniem zei

Er staat inderdaad geen trema op mijn teclado.

"Irse de picos pardos" is een dicho wat iets betekent in de trant van 'naar buiten gaan om zich fel te amuseren.'

Anoniem zei

Hoewel je bompa vaardig is in het uploaden van youtube filmpjes, kan hij niet zo goed om met het klavier om je een coherente email te sturen. Maar toch wil hij je laten weten wat hem bezig houdt vandaag de dag.
http://nl.youtube.com/watch?v=vw8UbJXWO3k