woensdag 18 maart 2009

Lyoto Machida

Zonder veel tierlantijntjes was er een weekje geleden de overhandiging van de vermaarde 'certifacados' voor de leerlingen die erdoor waren op hun examen (27 in totaal). Paraguayanen zijn dol op ceremonies en zo, maar die kelk liet ik aan me voorbijgaan deze keer. Dat hou ik voor het einde van mijn verblijf.



Je ziet het niet, maar het papier had ribbeltjes en was dikker dan normaal! Ribbeltjes doen dingen officiëler lijken.

----------


Productaanschaffing in een gemiddelde Paraguayaanse winkel:

Een winkelbediende vraagt niet of maar hoe hij/ze je kan helpen, onmiddellijk na het binnenkomen. (Werknemer/klant ratio is 2/1) Ik zeg meestal iets in de zin van 'ik zit gewoon wat rond te kijken, dank u'. Het zal wel aan mij liggen, maar ik ben niet zo opgezet met een te grote proactiviteit van winkelbediendes. Als ik iets wil weten zal ik het vragen. Maar goed, hier zijn de drie aankoopetappes:

1) De klant geeft de winkelbediende te kennen wat hij heeft uitgekozen. Laatstgenoemde stelt een ticket op, en geeft dit aan de klant.

2) Klant neemt het ticket naar de kassa, alwaar er wordt afgerekend, terwijl de winkelbediende het product naar het afhaalloket brengt. Kassa en afhaalloket zijn ver van elkaar verwijderd.

3) Afgematte klant haalt product op aan afhaalloket.

Vergelijk de lengte van dit proces met

1) Klant kiest product en betaalt.


---------


Een beestje dat er leuk uitzag.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Laurens, de aankoopprocedure in P. is peanuts vergeleken met hier in Tenerife. Toen wij onze Tomtom-gps gingen kopen, ging het proces alzo:
1. klant (wij dus) komt binnen bij PC-city
2. klant vindt in rek de geschikte gps.
3. klant zoekt verkoper
4. verkoper zegt dat het niet zijn rayon is en zoekt zelf een andere verkoopster
5. verkoopster zegt ons mee te gaan naar een desk vanachter in de winkel, alwaar zij zich posteert achter een computer
6. ze vindt een ref.nr. en ziet dat enkel het toonzaalmodel er nog was
7. ze loopt naar de kassa en vraagt ons te volgen
8. bij de kassa vraagt een andere verkoopster aan een "wachter" om het toonzaalmodel los te maken van het beveiligingssysteem
9. nog een andere verkoper wordt gevraagd de lege doos te halen in het magazijn (we zijn inmiddels al 40 min. in de winkel...)
10. na 10 min. komt hij terug met een doos
11. de doos wordt ingescand... probleem
12. de doos stemt niet overeen met het toonzaalmodel
13. een chef wordt erbij geroepen
14. zoek zoek zoek op computer door verschillende verkopers
15. het alerte oog van Guy ziet plots een gelijkaardige doos op een toonbank achter de kassa
16. het wonder geschiedt: dit is de doos die we nodig hadden
17. Guy controleert of alle onderdelen aanwezig zijn
18. een chef stelt de faktuur op aan de kassa (waar we een half uur eerder al gepasseerd waren, maar weer weggezonden, wegens vermelde problemen)
19. aan de kassa wordt met de betaalkaart betaald, het toestel weigert de kaart
20. een ander toestel wordt gekozen en nu lukt het wel!
Hoera, na anderhalf uur verlaten we de winkel, Guy is nog steeds zo kalm als toen hij binnenkwam, Stella staat als een veer te springen van de zenuwen... en zegt dat ze in het vervolg zo'n bekers aan zich laat voorbijgaan...

ps. Laurens: wat is een "afgemat" product?
"Het zal wel aan mijN liggen????
ps 2: Hoe groot is dat leuke beestje?
ps 3: Graag foto's van exotische kleurrijke vlinders, vogels, bloemen enz.!

Jaro Alva zei

Het beestje was zeer klein.

Anoniem zei

En heb je al een naam voor je nieuwe vriend?

Unknown zei

KABELJAUW