maandag 2 maart 2009

Canibalismo galáctico

Hallo mensen en andere zoogdieren,

om met een iets of wat sombere noot te beginnen: van het ene ongemak in het andere gesukkeld de laatse weken. In casu, van maagproblemen naar knieproblemen. Meestal heb ik bij het gaan een lichte pijn in beide knieën, maar om een of andere reden -por alguna razón- was dat serieus verergerd de voorbije week. Ettelijke dagen nauwelijks kunnen stappen. Even mysterieus als het opdoemen van die pijn was het weer verdwijnen ervan.
De komende tijd zullen mijn vrijwillige fysieke inspanningen zich beperken tot het fitnessen -om de knietjes te sparen.

----------

Het was een hele opluchting: uiteindelijk waren er 27 van 'mijn leerlingetjes' geslaagd voor hun finale examen. Dat viel beter mee dan ik lange tijd had gedacht. Kunnen ze zich uit de slag trekken in het Engels, nu? Neen, bijlange niet, maar zij die geslaagd zijn hebben nu toch een gezonde grammaticale basis mee.

Het examenbestand staat op de andere 'puter, die van Tamii. Daarom slechts enkele van de gestelde vragen, om u een idee te geven:

Conjugate the verb 'to have' entirely in the Simple Present, Simple Past, Present Continuous, Future with 'will' and the Future with 'going to'.

Fill in the correct preposition
I'm going _ the mall.
I live _ Paraguay.
_ Tuesday.
_ night.

Translate these phrases
Ik kan je niet zeggen wanneer de trein zal aankomen.
Wat een prachtige vrouw!

Telling time
9:15
2:40


En nog wat andere vragen, voornamelijk werkwoordvervoegingen. Hoeveel zou u scoren?

Bedoeling is om vanaf de 16de weer de trein op de sporen te zetten en voort te denderen tot het einde van juni. Jammer genoeg is er een onzekerheid -morgen weet ik meer- over de locatie. Mocht ik geen onderdak meer vinden in de bibliotheek zal ik een ander plek moeten zoeken om les te geven. In ieder geval zou ik het nog graag doen.

Vanaf morgen ga ik wat extra lessen Spaans volgen. De subjuntivo wat beter meester trachten te worden, dieper ingaan op ingewikkelde samengestelde tijden ('ik zou graag hebben gehad') en wat tekstjes schrijven. Misschien tekstjes over de zeeslag in de golf van Leyte of de nestbouwtechniek van de Uruguayaanse valk (Halcón Uruguayo). Niets al te specifiek om mee te beginnen.

----------


Onlangs op televisie nog eens gekeken naar een van de betere Schwarzenegger-vehikels "Predator". Beschouw de overdaad aan geweldigheid:
(Achtergrond - Schwarzenegger zijn teamleden vallen een voor een ten prooi aan een stoute alien. In het begin van dit fragment zien we de alien in zijn 'onzichtbare' vorm wegrennen, na een soldaat te hebben omgebracht.)
De jungle moet het ontgelden

1 opmerking:

Anoniem zei

Pap hier: Laurens: ongelooflijk, fantastisch, dat we nog een stukje te lezen krijgen en wàt voor stukje...
Mam hier: Tenzij je een woordspeling maakt op "cannabis" is je titel wel fout gespeld hé: het is CANIbalismo en niet cannabalismo!
Het examen engels leek ons zeker niet te moeilijk voor beginners. Pluim op jouw hoed dat er toch nog zovelen geslaagd zijn!
Pap en ik worstelen ook met spaanse werkwoordvervoegingen als "ik heb dat gezegd gehad"... Al vermoeden wij dat zo'n uitdrukking geen correct AN is maar eerder een soort Haachts bejaardendialect, hehe! (dus niet naar het spaans te vertalen...) Dapper van je dat je je verder wil bekwamen in het spaans, hijo!