vrijdag 5 september 2008

Ayer me robaron por la primera vez

Gisteren ben ik voor de eerste keer bestolen in Paraguay. Helaas een weinig spectaculair verhaal om te vertellen: toen ik wou afstappen uit de bus -een hachelijke onderneming, dat kan ik u verzekeren- heeft een vingervlugge dief mijn rugzak geopend en mijn portefeuille eruitgegraaid. Ik had op dat moment zo´n 200 000 Guaranies erin steken, wat ruw geschat overeenkomt met 40 euro. Al mijn documenten liggen thuis (mijn huis in Paraguay), dus het was enkel een financieel verlies. Nóg voorzichtiger zijn is moeilijk, maar ik zal het proberen. De realiteit van de situatie is echter dat de kans dat je bestolen wordt -al dan niet op gewelddadige wijze- vrij hoog is in Paraguay.

----------

Vandaag zullen mijn 72 uren Spaanse les erop zitten. Naar mijn gevoel bots ik wat meer tegen mentale drempels om de taal te leren, de laatste dagen. Ik denk dat ik inmiddels zo´n 2250 woorden ken, en het gebruik van de meest voorkomende tijden, maar me vlot en foutloos uitdrukken in het Spaans gaat soms gewoon niet. Lastiger vind ik dat ik de mensen soms voor geen bal versta. Daarbovenop is het leren van samengestelde tijden en die dekselse ´subjuntivo´ geen pretje. In het bijzonder handige naslagwerk dat ik in bruikleen heb van de bevallige SK, vriendin van BVE, zijn er 20 pagina´s gewijd aan wanneer de ´subjuntivo´ te gebruiken. *kots*
Voor mijn eigen gemoedsrust ga ik proberen de lat te verlagen, en me van het idee te ontdoen dat ik de taal volledig machtig zal zijn binnen enkele maanden.

----------

Mijn werkweek was, naar verwachting, bijzonder rustig. Ik kijk er naar uit om vanaf volgende week mijn dagplanning te herzien -wegens meer vrije tijd. Ik ga alvast Taekwondo beginnen uitoefenen, hetgeen hopelijk mijn knieen niet zal overbelasten. Tevens lijkt kickboxen me wel leuk. Ik hou u, geachte lezer, op de hoogte.

----------

Binnenkort weer een lading foto´s.

5 opmerkingen:

r zei

Slechts één woord, koene Florian: moneybelt! Lardeer uw geldgordel met uw flukse buikspieren en geen vingervlugge viezerd zal er nog vandoor kunnen gaan met jouw zuurverdiende centjes.

Wat de tactiele tactieken betreft: taekwondo er maar op los, maar kijk uit voor de streetfighters van de sloppenwijken, voor je het weet verzeil je in een hanengevecht zonder weerga, al zou je daar je gestolen biljetten wel weer terug kunnen bijeenslaan.

Het is zoals Johannes Cruyf reeds zei: 'elk voordeel hep ze nadeel'

Adios!

Anoniem zei

Vaya vaya Lorenzo! (amai, amai, Laurens!)
Eigenlijk zijn pap en ik blij dat je het nu al overkomen is!
Dat zal je aanzetten tot het nóg listiger verstoppen van je geld, liefst op 2 plaatsen én om minder geld op zak te hebben! Al goed dat je kopies meehad van je paspoort etc. ipv je echte documenten!
Inderdaad, leg je lat maar een pak lager betreffende het Spaans! Weet je dat ze in het CLT in Leuven vooropstellen dat je na VIER of VIJF jaar studie 5000 woorden moet kennen? Jij kent er na twee maanden al 2250! Lap die subjuntivo aan je laars, dat leer je wel al horende. Totnogtoe gebruiken wij dat hier NOOIT en iedereen verstaat ons.
En dan die taekwondo en kickboksen: je doet al fitness (en hebt heel je leven karate gedaan!). Wij denken dat het niet slecht zou zijn om bijv. op teken- of schilderles te gaan om daarin je horizon te verbreden. Als het is om je te verdedigen, geef gewoon alles af en zie dat je lichamelijk intact blijft! Je mag er dan volgens velen wel uitzien als Jean Claude Van Damme, je hoeft die Pipo daar ginds niet na te bootsen...
abrazos de mama y papa

Unknown zei

C'est en forgeant qu'on devient forgeron. Daarin moet ik je ouders gelijk geven. Toch (als je bevallige profesora)wil ik je meegeven dat de subjuntivo één van de makkelijkste tijden is (kijk eens naar het kleine verschil tussen de indicativo en de subjuntivo (de uitzonderingen niet meegerekend)). Wat betreft het gebruik: fingerspitsegeful! Je bent op goede weg!

Que hables bien, Flor!

Anoniem zei

Zoveel geld op zak. Ging je naar de hoeren?

Sarah zei

Hola Lorenzito/Lorenzocito??? ;-)

Blijkbaar gaat alles je daar, buiten die diefstal, gezwind. Je Spaans zal ongetwijfeld wel al heel veel verbeterd zijn! Aub je niet te veel vastpinnen op de regels van de subj, het gebruik ervan zal je wel leren naarmate je taalgevoel zal groeien!
Mijn Spanje-plannen staan eindelijk ook vast: ik vertrek 28 september naar Granada, om er in een talenschool Franse les te geven.
Geniet nog maar met volle teugen!

Adiós!!