zaterdag 16 augustus 2008

Fernando Lugo

Vandaag was het een belangrijke dag voor de Paraguayanen. De nieuwe president, Fernando Lugo genaamd, werd ingehuldigd. Met een bonte coalitie heeft deze voormalige priester de macht van de Coloradopartij weten te breken. Vanaf vandaag is de door de meeste mensen gehate Nicanor Duarte Frutos niet langer president. De mensen hier hopen zeer openlijk dat het land op vele vlakken vooruit zal gaan met Lugo als politieke leider.

----------

De Paraguayaanse keuken bezit ontelbare varianten van gefrituurde gerechten. Heel geraffineerd is het allemaal niet, maar doorgaans wel lekker. Een basismaaltijd bestaat uit rijst, mandiok (een wortel die sterk naar aardappel smaakt), veel vlees en weinig groenten. Nu ik er wat harder over nadenk heb ik tot nu toe heel weinig groenten gegeten de laatste twee weken. Dat heb ik evenwel wat gecompenseerd door veel plaatselijk fruit te eten, hetgeen me doorgaans zeer goed bevalt. De overvloedigheid en de vettige aard van het eten deden me vermoeden dat ik een paar kilo´s was bijgekomen, maar dat bleek niet waar te zijn. Mijn gewicht schommelt nog steeds rond de 70 kg, zo wist de weegschaal van het fitnesscenter te zeggen. Het leek me een goed idee om mijn fitness-gedoe verder te zetten in Paraguay - ik geniet er immers immens van. Zolang ik enkel in de namiddag Spaanse les heb lukt dat ook perfect qua tijd. Nog een paar weken en ik zou moeten beginnen werken, hoewel de exacte locatie en functie nog in het duister tasten blijft.

----------

Als meisjes vijftien worden is het de gewoonte om een groot feest te organiseren. Morgen gaat er ook zo´n feestje door, waar ik en mijn 2 andere familieleden zijn op uitgenodigd. Hoera! Eindelijk zal ik een Paraguayaanse festiviteit meemaken. Vandaag zijn we in het vooruitzicht van dat feest kleren gaan kopen in Brazilie en heeft mijn zusje haar nagels laten doen. Dat is een vereiste voor meisjes van haar leeftijd. Ik kan me behoorlijk vrolijk maken over de modekeuzes van de Paraguayen. Glitter wordt hoog ingeschat, net zoals puntige schoenen met dunne naaldhakjes. Als de chica´s uitgaan wordt er duchtig met schmink geknoeid. Kleren zijn over het algemeen net iets te smal voor het figuur van de vrouw in kwestie. Let op, het is niet dat ik denk van "wat lelijk!", eerder van "wat interessant!". In ieder geval kijk ik er erg naar uit om de mensen hier eens volledig uitgedost te zien. Een Braziliaans klerenwinkelmeisje zei tegen mijn gastmoeder dat ze "op me moest passen, anders gingen de chica´s met me aan de haal". Dat zei ze na de aanschaf van een kostuum dat ik morgen zal dragen. Enig.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, het is toch minstens een purper kostuum met glitters op, zegt papa?
En een gele das met groene bollen?
En cowboyboots met sporen? Wij vinden dat je je moet aanpassen aan de kleurrijke bling-blingstijl van ginder hoor! Gedaan met de Belgische grijze, zwarte en bruine deprimerende kleren. Al goed dat je veel fruit eet, denk aan je dagelijkse portie vitamines!! En wens de Paraguayanen veel succes met hun nieuwe president!
mam en pap
ps en voor wanneer enkele foto's? (van het feest bijv.?)

r zei

Blijf werken aan dat goddelijke lichaam, florke! Ooit zal je in huilen uitbarsten wanneer je in de spiegel kijkt en de perfectie aanschouwt.
Voor de rest: hacelo securo y regalo embarazada poco.

Anoniem zei

hola hijo! zeg aan je vriend bavo dat hij een beetje meer spaanse les bij zijn vriendin zou moeten nemen, want ik weet niet of het de bedoeling is dat hij schrijft (zie hierboven in het spaans) : "doe het voorzichtig en geef ze een beetje zwangerschap "! (vrij vertaald)
stella en guy (overigens grote fans van Bavo's nederlandstalige en spaanstalige literatuur!)
Ah ja, en neem ook wat foto's van het plaatselijke fruit op een markt of zo! en de bloemen en planten ginder op vraag van mama! mercikes
mam en pap

Anoniem zei

foto's foto's foto's

Astopia zei

Haha ja, al dat gefritureerd eten, dat was in Venezuela idem. :-) Ik zou echt iets willen geven voor een foto van u in dat pak. :-)